جستجو برای:
سبد خرید 0
  • آموزش سئو
    • آموزش حرفه ای سئو
    • آموزش مقدماتی سئو
    • آموزش لینک سازی
    • تولید محتوا
    • سئو تکنیکال
    • آموزش سرچ کنسول
  • سئو وردپرس
  • دوره آموزش سئو
    • دوره حرفه ای سئو
    • دوره ابزار سئو
  • بازاریابی اینستاگرام
  • کسب و کار اینترنتی

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • info@webamozan.ir
perm_identity
سبد خرید 0
0
وب آموزان
ورود و ثبت نام
دسترسی سریع
  • آموزش سئو
    • آموزش حرفه ای سئو
    • آموزش مقدماتی سئو
    • آموزش لینک سازی
    • تولید محتوا
    • سئو تکنیکال
    • آموزش سرچ کنسول
  • سئو وردپرس
  • دوره آموزش سئو
    • دوره حرفه ای سئو
    • دوره ابزار سئو
  • بازاریابی اینستاگرام
  • کسب و کار اینترنتی
  • آموزش سئو
    • آموزش حرفه ای سئو
    • آموزش مقدماتی سئو
    • آموزش لینک سازی
    • تولید محتوا
    • سئو تکنیکال
    • آموزش سرچ کنسول
  • سئو وردپرس
  • دوره آموزش سئو
    • دوره حرفه ای سئو
    • دوره ابزار سئو
  • بازاریابی اینستاگرام
  • کسب و کار اینترنتی

وبلاگ

وب آموزان > آموزش سئو > آموزش حرفه ای سئو > آموزش رایگان سئو فروشگاه اینترنتی در ۵ گام +[نکات تکمیلی]

آموزش رایگان سئو فروشگاه اینترنتی در ۵ گام +[نکات تکمیلی]

access_timeسپتامبر 21, 2020
perm_identity ارسال شده توسط tahereh.rouhi70
folder_open آموزش سئو ، آموزش حرفه ای سئو
visibility 252 بازدید
آموزش سئو فروشگاه اینترنتی

اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید یا تصمیم دارید یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید، خواندن این مقاله تا انتها به شدت به شما توصیه می شود. ما تمام آنچه که برای آموزش سئو فروشگاه اینترنتی خود به آن نیاز دارید را یکجا به شما ارائه می دهیم. پس همراه ما باشید.

چرا آموزش سئو فروشگاه اینترنتی مهم است؟

اول از همه باید بدانیم که یک سایت فروشگاهی با یک سایت عادی تفاوت زیادی دارد. مثلا یک سایت آموزشی که فقط در زمینه آموزش سئو فعالیت می کند، قطعا دسته بندی های مشخص و محدودتری دارد و روی کلمات کلیدی خاص کار می کنند.

اما یک فروشگاه اینترنتی به دلیل تنوع زیاد محصولات و دسته بندی ها و تفاوت ساختار و طراحی، با کلمات کلیدی بیشتری هم سروکار دارد و رتبه گرفتن در تمام صفحات و محصولات به کار بیشتری هم نیاز دارد.

وقتی بدانیم که فرایند کار در یک سایت فروشگاهی از معرفی و دسته بندی های محصولات تا پردازش اطلاعات، سیستم خرید و پرداخت آنلاین را در بر می گیرد، بنابرین لزوم توجه به سئو فروشگاه اینترنتی بیشتر می شود.

آموزش سئو فروشگاه اینترنتی به صورت گام به گام

گام اول: انتخاب کلمه کلیدی

اولین قدم این است که شما کلمات کلیدی که مرتبط به کسب و کارتان هستند و جستجوی زیادی در گوگل دارند را پیدا کنید. این مسئله بسیار مهم بوده و در واقع شاکله کار شما را تعیین می کند. چون این کلمات باید در دسته بندی محصولات مورد استفاده قرار بگیرند.

کاربران با اهداف مختلفی در گوگل به جستجو می پردازند. عده ای فقط به دنبال کسب اطلاعات درباره یک محصول هستند، مثلا فردی که کلمه “گوشی موبایل” را جستجو می کند، احتمالا فقط می خواهد اطلاعاتی در مورد این محصول به دست بیاورد و به دنبال خرید نیست. در این گونه کلمات رقابت زیادی وجود دارد و به طبع رتبه گرفتن در گوگل با آن سخت خواهد بود.

عده ای دیگر می خواهند دو یا چند محصول را با هم مقایسه کنند و ببینند کدامیک کیفیت بالاتر و یا قیمت پایین تری دارد و به طور کلی ضعف و قوت یک محصول یا برند را بررسی می کنند. این کلمات را می توان در وبلاگ سایت قرار داد و به کاربر در تصمیم گیری کمک کرد.

اما دسته سوم کاربرانی هستند که به قصد خرید در گوگل جستجو می کنند. این کاربران پتانسیل بیشتری برای تبدیل شدن به مشتری دارند و به همین دلیل اهمیت زیادی هم برای سایت دارند. در واقع در این مرحله کاربر تصمیم خود را گرفته و آماده خرید کالای مورد نظر است.

در اینجا کلمات کلیدی طولانی تر و به اصطلاح دم دراز که جزئیات محصول در آن ذکر شده مورد استفاده قرار می گیرد، مثل” گوشی موبایل سامسونگ A50″ این گونه کلمات باید در صفحه محصول قرار گیرند. از آن جایی که رقابت در این کلمات نسبت به کلمات کوتاه پایین تر است، رتبه گرفتن در آن ها راحت تر انجام می شود.
یک نکته مهم که باید به آن توجه کنید، آشنایی با اصطلاحات و سلیقه مخاطبان تان است.

شبکه های اجتماعی می توانند در این کار به شما کمک کنند. به این ترتیب می توانید متوجه شوید که کاربران در هنگام جستجو در گوگل در مورد یک برند و محصول بیشتر به دنبال چه چیزی هستند و در هنگام انتخاب کلمات کلیدی از آن ها استفاده کنید.

روش های انتخاب کلمه کلیدی

• استفاده از پیشنهادات گوگل

• استفاده از کلمات کلیدی سایت های رقیب

• ابزار تحقیق کلمات کلیدی Keyword Planner

• Google Search Console

• Google Trends

• Keywordtool.io

پیشنهادات گوگول

در هنگام جستجو در گوگل در انتهای صفحه با یکسری از کلمات مشابه کلمه ای که سرچ کرده اید مواجه می شوید که پیشنهاد های گوگل به شماست و نشان می دهد کاربران در هنگام جستجوی کلمه مورد نظر این کلمات را هم جستجو کرده اند. شما می توانید از این کلمات هم کمک بگیرید.

پیشنهادات گوگل

استفاده از کلمات کلیدی سایت های رقیب

در ایران دیجی کالا مشهورترین و موفق ترین سایت فروشگاهی محسوب می شود و می تواند یک منبع خوب برای پیدا کردن کلمات کلیدی باشد. شما می توانید وارد سایت دیجی کالا شوید و در قسمت جستجو نام یک محصول مثلا گوشی موبایل را وارد کنید.

پایین نوار جستجو پیشنهاداتی به شما ارائه می شود که می توانید از آن ها برای سایت فروشگاهی خود استفاده کنید. همچنین دسته بندی محصولات را هم بررسی کنید تا بهترین کلمات کلیدی که مورد توجه کاربران است را ببینید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که این سایت معمولا کلمات دو یا چند سیلابی را به شما پیشنهاد می دهد که رقابت کم تر و در مقابل نرخ تبدیل بالاتری دارند. شما می توانید با ترکیب کردن و در کنار هم قرار دادن این کلمات، بهترین کلید واژه ها را برای سئو فروشگاه اینترنتی خود بسازید.

جستجوی کلمات کلیدی در دیجی کالا

Keyword Planner

کیورد پلنر یکی از ابزارهای خود گوگل است و جزو بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی محسوب می شود. به کمک این ابزار می توانید میانگین جستجوی کلمات در ماه و میزان رقابت در آن کلمه را بدست بیاورید. البته اعدادی که این ابزار به شما می دهد کاملا دقیق نیست و پیشنهاد می کنم برای اطمینان بیشتر سایر ابزار ها را هم بررسی کنید.

کیورد پلنر

Google Search Console

به کمک گوگل سرچ کنسول می توانید تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی را انجام دهید. در قسمت Performance کنسول جستجوی جدید می توانید جزئیات بیشتری در مورد کلید واژه ها در ۹۰ روز گذشته بدست بیاورید. همچنین می توانید با استفاده از دکمه New در قسمت فیلترها و انتخاب Query کلمه مورد نظرتان را بنویسید تا فقط نتایج مربوط به همان کلمه فیلتر و نمایش داده شود.

Google Trends

این ابزار هم در انتخاب کلمه کلیدی و  سئو فروشگاه اینترنتی کاربرد زیادی دارد. همان طور که از نامش پیداست، قادر است کلماتی که مثلا در یک ماه یا یک سال گذشته محبوب و ترند شده اند را به شما نشان بدهد. همچنین شما می توانید ۲ کلمه مختلف را با هم مقایسه کرده و روند تغییرات را در قالب یک نمودار ببینید.

جستجوی کلمه کلیدی در گوگل ترند

Keywordtool.io

این ابزار یک نسخه رایگان دارد و شما به کمک آن می توانید یک کلمه کلیدی وارد کرده و کلمات کلیدی مشابه آن را ببینید. همچنین در نسخه پولی این ابزار می تواند میزان جستجوی کلمات، حجم رقابت و روند تغییرات را مشاهده کنید.

حالا شما به کمک این ابزار ها و جستجوهایی که انجام داده اید، یک لیست بلند بالا از کلمات کلیدی در اختیار دارید و به کمک ابزار کی ورد پلنر میزان جستجوی ماهانه و میزان رقابت در این کلمات را هم بدست آورده اید.

البته باید موارد استثنا و خاص مثل خرید های فصلی و مناسبتی را هم در نظر بگیرید. به طورکلی کلماتی که رقابت بالایی دارند، درآمد بالایی هم دارند. حالا نوبت رفتن به گام دوم است.

گام دوم: بهینه سازی ساختار سایت

سازمان دهی و مرتب کردن صفحات سایت شما به شدت در جذب کاربران اهمیت دارد. می پرسید چرا؟! فرض کنید شما موفق شدید با انتخاب کلمات کلیدی مناسب کاربران را به سمت سایت خود بکشانید، اما اگر این افراد نتوانند در همان ثانیه های اولیه متوجه شوند سایت شما دقیقا چه محصولاتی ارائه می کند و حاضر شوند به شما اعتماد کرده و از شما خرید کنند، تمام تلاش هایتان به همین راحتی به هدر رفته است.

بنابرین چند نکته مهم وجود دارد که شما باید در زمان طراحی سایت در نظر بگیرید و سئو فروشگاه اینترنتی خود را بهبود دهید.

• چشمان مخاطب را راضی کنید! طراحی ظاهری سایت را بهبود بدهید

• از فونت های خوانا استفاده کنید

• تصاویر با کیفیت و واضح از محصولات تهیه کنید و در سایت منتشر نمائید

• با قرار دادن شماره تماس راه های ارتباط با مشتری را آسان کنید تا به شما اعتماد کند

• ویژگی های محصولات، قیمت، نحوه ارسال، خدمات پس از فروش و آپشن های ویژه مثل درصد تخفیف را به درستی شرح دهید

• بخشی را برای بیان نظرات مشتریان در نظر بگیرید

• برای جلب توجه کاربر به بخش های مهم هر صفحه، از رنگ های متفاوت و متضاد استفاده کنید

• به صورت پیوسته و مداوم بخش های مختلف سایت را بروز رسانی کنید

• برای تمام محصولات امکان جستجو بر اساس رنگ، طرح، ابعاد، جنس و قیمت فراهم کنید

• برای کاربران سبد خرید در نظر بگیرید و امکاناتی مثل حذف یا اضافه کردن اقلام، مشاهده فاکتور خرید، میزان تخفیف و… در آن قرار دهید

• برای هر کالا، محصولات مرتبط و پیشنهادی قرار دهید تا دست کاربر در انتخاب بازتر باشد

• مسیر دسترسی به صفحات محصول را آسان کنید تا کاربر با کم ترین کلیک به محصول مورد نظر برسد

نقش ساختار سایت در بهبود سئو فروشگاه اینترنتی

گام سوم: سئوی صفحات داخلی سایت فروشگاهی

بعد از این که ساختار کلی سایت را بهینه کردیم، نوبت به سئوی درون صفحه فروشگاه آنلاین می رسد. همان طور که گفتم مهم ترین تفاوت یک سایت فروشگاهی با یک سایت عادی در تعداد صفحات و دسته بندی محصولات است.

اگر می خواهیم فروش خوبی داشته باشیم باید صفحه محصولات را به خوبی آنالیز کرده و اهمیت زیادی برای سئوی این صفحات قائل باشیم. بنابرین به این نکات دقت کنید.

۱- عنوان ها

عنوان ها نقش مهمی در تبدیل یک کاربر به مشتری دارند. مثلا این ۲ عنوان را با هم مقایسه کنید تا متوجه اهمیت عنوان نویسی در سئو فروشگاه اینترنتی بشوید. “خرید گوشی سامسونگ” / “خرید گوشی سامسونگ با قیمت استثنائی+۱۰% تخفیف”

شما به عنوان یک کاربر روی کدام عنوان کلیک می کنید؟! طبیعتا عنوان دوم وسوسه کننده تر است و شما را کنجکاو می کند ببینید قضیه از چه قرار است! تجربه ثابت کرده استفاده از کلماتی مثل تخفیف، ارسال رایگان، ارزان، حراج و کلماتی از این دست کاربران را جذب می کند و CTR یا نرخ کلیک را افزایش می دهد.

افزایش نرخ کلیک باعث افزایش آمار بازدید و افزایش بازدید سایت شده و در نهایت می تواند باعث بهبود رتبه سایت شما در موتورهای جستجو بویژه گوگل شود. همان طور که می بینید با نوشتن یک عنوان درست، جذاب و اصولی می توان بخش زیادی از اصول سئو فروشگاه اینترنتی را اجرا کرد.

نکات کاربردی در عنوان نویسی

  • از کلمه کلیدی در عنوان ها و به ویژه در ابتدای عنوان استفاده کنید
  • از صفت های جذاب مثل بهترین، ارزان ترین، عجیب ترین، جدیدترین و… استفاده کنید
  • در نوشتن عنوان اصل صداقت را رعایت کنید و کاربر را فریب ندهید
  • از جملات سوالی برای ترغیب حس کنجکاوی کاربر کمک بگیرید
  • در عنوان های خود اعداد را بکار ببرید؛ این اعداد می تواند در قالب قیمت، درصد، آمار و… باشد
  • یک قسمت از عنوان را داخل پرانتز قرار دهید تا توجه کاربر را جلب نماید

۲- توضیح مشخصات محصول

نکته ای که خیلی از افراد در هنگام سئو فروشگاه اینترنتی به آن توجه نمی کنند، نوشتن توضیح برای محصولات است. در حالی که چیزی که باعث خرید می شود، صفحه محصول است و اگر توضیحات خوبی داشته باشد، می تواند باعث جلب اعتماد کاربر شود و تصمیم گیری و انتخاب را برای او آسان تر کند.

البته که این توضیحات باید برای هر محصول به صورت جداگانه و منحصر به فرد نوشته شود. چرا که خیلی از سایت ها همان توضیحاتی که کارخانه تولید کننده روی محصول درج می کند را کپی می کنند و در سایت خود قرار می دهند. این کار در نهایت باعث می شود محتوای تمام سایت ها تکراری و مثل هم بشود.

وقتی شما برای هر محصول یک محتوا تولید می کنید، در واقع به کاربر کمک کرده اید تا راحت تر و با دید بهتری تصمیم به خرید بگیرد و همچنین باعث شده اید کاربر زمان بیشتری در سایت شما بماند و به این ترتیب نرخ ماندگاری(time on page) را افزایش و نرخ پرش(bounce rate) را کاهش داده اید.

نکات کاربردی در نوشتن محتوا

  • سعی کنید حداقل حدود ۱۰۰۰ کلمه بنویسید تا گوگل درک بهتری از سایت و موضوعات شما داشته باشد و رتبه بهتری به شما بدهد
  • کلمه کلیدی را ۳ تا ۵ بار در محتوا بکار ببرید تا گوگل متوجه محصول شما بشود
  • در پاراگراف های ابتدایی و انتهایی از کلمات کلیدی استفاده کنید
  • نکات نگارشی و دستور زبان را رعایت کنید
  • تا جایی که امکان دارد پاراگراف ها را کوتاه بنویسید تا برای مخاطب کسل کننده نباشد
  • کلمات کلیدی را در تیترها و عنوان ها (H1) بکار ببرید
  • در نوشتن متن جایگزین تصویر(تگ Alt) از کلمات کلیدی استفاده کنید
  • کلمه کلیدی را در توضیحات متا هم قرار دهید
  • کلمات هم معنی و مترادف کلمه کلیدی اصلی یا (به اصطلاح LSI ) را در سراسر محتوا قرار دهید
  • تصاویر و ویدئو های آموزشی برای بیان ویژگی های محصول و روش های استفاده از آن در محتوا قرار دهید تا هم کاربر را به خرید ترغیب کرده و هم زمان ماندگاری در سایت را افزایش دهید

۳- آدرس دهی

یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای سئو فروشگاه اینترنتی، آدرس دهی درست و اصولی است. چون این آدرس ها به کاربر کمک می کند بداند دقیقا در کجای سایت قرار دارد. از طرف دیگر گوگل هم راحت تر می تواند صفحات را ایندکس کرده و رتبه بندی نماید.

نکات مهم در نوشتن آدرس

  • تا جایی که امکان دارد مسیر آدرس دهی را کوتاه کنید و از حروف اضافه مثل”از” “با” “در” و… استفاده نکنید
  • آدرس های کوتاه راحت تر خوانده می شوند و از نظر گوگل با ارزش تر هستند
  • کلمات کلیدی اصلی را در ابتدای آدرس قرار دهید
  • در صفحات دسته بندی از کلمات توصیفی مربوط به همان دسته بندی استفاده کنید
  • از تکرار کلمات در یک URL خودداری کنید
  • بهتر است آدرس را به صورت انگلیسی بنویسید؛ البته در این صورت از حروف بزرگ استفاده نکنید
  • از بکار بردن کاراکترهای نامناسب مثل ؟ % & در آدرس سایت خودداری کنید
  • در استفاده از کلمات کلیدی در URL زیاده روی نکنید
  • آدرس ها را پوشه بندی کنید؛ به طوری که دسته بندی های سایت مشخص باشد و در عین حال به دور از پیچیدگی باشد تا کاربر با ۳ کلیک به صفحه مورد نظر برسد
  • برای جدا کردن کلمات از خط فاصله استفاده کنید
  • از کلمات و کاراکتر های بی معنی در URL استفاده نکنید

۴- لینک های داخلی

لینک های داخلی هم یکی از مراحل سئوی فروشگاه اینترنتی محسوب می شود و نقش مهمی در رتبه بندی های گوگل دارد.  لینک های داخلی لینک هایی هستند که به صفحات داخلی یک سایت داده می شود و دو صفحه از یک سایت را به یکدیگر متصل می کند.

وقتی شما یک لینک مرتبط به موضوع قرار می دهید کاربر ترغیب می شود که روی لینک مذکور کلیک کند و آن صفحه و یا محصول را هم ببیند. این مسئله باعث می شود زمان بیشتری را در سایت بگذراند و نرخ پرش کاهش یابد.

تمام این موارد شاخک های گوگل را تیز می کند و ربات های گوگل را به این نتیجه می رساند که کاربران از سایت شما راضی هستند و در نتیجه رتبه شما را در صفحه نتایج افزایش می دهند. همان طور که احتمالا می دانید لینک ها به وسیله یک متن کوتاه قابل کلیک که انکر تکست نامیده می شود، ایجاد و مشخص می شوند.

در نوشتن انکر تکست هم نکات زیادی وجود دارد که چون موضوع بحث ما نیست، فقط به بیان انواع آن بسنده می کنم: ۱- استفاده از کلمه کلیدی ۲- استفاده از URL و آدرس ۳- نوشتن نام برند ۴- بکار بردن کلمات هم معنی و نزدیک به کلمه کلیدی ۵- استفاده از نام برند و کلمه کلیدی به صورت ترکیبی در کنار هم و…

حالا اجازه دهید به بحث اصلی برگردیم و چند روش لینک سازی داخلی برای سایت فروشگاهی را بررسی کنیم. تمام سایت ها از جمله سایت فروشگاهی یک بخش منو دارند که اولین مکان برای لینک سازی به شمار می رود. از آن جایی که منو در تمام صفحات سایت وجود دارد، می تواند تاثیر خوبی روی سئو فروشگاه اینترنتی داشته باشد. بنابرین بهتر است که دسته بندی محصولات را در منو قرار دهید.

همچنین هر سایتی یک قسمت فوتر هم دارد که در پایین تمام صفحات سایت دیده می شود و مکان مناسبی برای قرار دادن لینک داخلی محسوب شده و باعث بهبود رتبه سایت شما  می شوند. علاوه بر فوتر، می توانید از ساید بار (بخش های کناری صفحات سایت) برای لینک دادن به صفحات مهم سایت خود استفاده کنید.

یک روش دیگر این است که در صفحه اصلی سایت برای معرفی یک محصول یا دسته بندی از بنرهای گرافیکی استفاده کنید و به آن ها لینک بدهید. مقالات و مطالب آموزشی هم علاوه بر این که باعث می شوند سایت شما به روز و فعال باشد، یک منبع مهم برای لینک دادن به صفحات سایت به شمار می روند.

این دو نکته ار هم فراموش نکنید. در هر صفحه بین ۱ تا ۳ لینک داخلی قرار دهید و همچنین برای بهبود لینک سازی داخلی سایت، برد کرامب (Breadcrumb) را اجرا کنید. برد کرامب که در لغت به معنی خرده نان است، در واقع نقش راهنما را در سایت هم برای کاربر و هم گوگل بازی می کند و در بالای برگه ها قرار دارد.

برد کرامب به کاربر نشان می دهد که در کجای سایت قرار دارد و چند مرحله برای برگشت به صفحه اصلی وجود دارد و بدین ترتیب از گم شدن کاربر جلوگیری می کند! اگر سایت شما از نوع وردپرسی است می توانید از افزونه یواست سئو برای ایجاد برد کرامب یا مسیر راهنما سایت کمک بگیرید.

کاربرد برد کرامپ در بهبود سئو فروشگاه اینترنتی

۵- نشانه گذاری استاندارد

یکی دیگر از مواردی که در هنگام سئو سایت به خصوص سئوی فروشگاه اینترنتی باید به آن توجه کنیم استفاده از نشانه گذاری استاندارد یا اسکیما است. البته خیلی از سایت های ایرانی توجه زیادی به این مورد نمی کنند. در حالی که بکار بردن آن یک مزیت رقابتی محسوب می شود.

اجازه دهید اول ببینیم اسکیما به چه معنی است. ربات های گوگل با تمام هوشمندی که دارند، اما برای این که بتوانند محتوای یک سایت را درک کنند به کمک و راهنمایی ما نیاز دارند. اسکیما ها کدهایی هستند که توسط وب مسترها در صفحات مختلف سایت قرار داده می شوند و به گوگل کمک می کنند درک بهتری از محتوای سایت داشته باشد.

با یک مثال درک بهتری از این موضوع پیدا خواهید کرد. کافی است عبارت” کتاب قلعه حیوانات” را در گوگل سرچ کنید. می بینید که یک کادر در سمت راست صفحه نتایج ظاهر می شود که کاملا جدا از نتایج اصلی است. اسکیما کمک می کند تا سایت شما در این کادر که گراف دانش نام دارد، قرار بگیرد و بیشتر دیده شود.

از آنجایی که اندازه این کادر بزرگ تر از سایر بخش های صفحه است بیشتر مورد توجه کاربر قرار می گیرد و احتمال این که کاربر روی آن کلیک کند بیشتر است. همچنین به دلیل این که این کادر قابل کلیک است به راحتی و به سرعت کاربر را به سایت مورد نظر لینک و متصل می کند و در نتیجه نرخ کلیک سایت افزایش می یابد.

اتفاقی که می افتد این است که گوگل برای رساندن کاربر به هدف جستجو، در سایت های مختلف می گردد و سایت هایی که از کدهای اسکیما برای نشانه گذاری محتوای خود استفاده کردند، راحت تر توسط گوگل شناسایی می شوند و در گراف دانش قرار می گیرند.

نقش اسکیما در سئو فروشگاه اینترنتی

کدهای اسکیما علاوه بر گراف دانش، کاربرد های دیگری هم دارند که ریچ اسنیپت نامیده می شود. ریچ اسنیپت هم مانند گراف دانش اطلاعاتی در مورد سایت و صفحات مختلف آن در نتایج جستجو به کاربر ارائه می دهند و باعث افزایش نرخ کلیک می شوند.

این اطلاعات در پایین نتیجه ظاهر شده برای هر سایت قرار داده می شود و به کاربر کمک می کند راحت تر به جواب سوالات خود برسد. یکی از انواع ریچ اسنیپت، سیستم امتیاز دهی است که با ستاره های طلایی پایین هر عنوان نمایش داده می شود و نشان دهنده میانگین امتیازاتی است که کاربران به یک سایت داده اند.

نوع دیگری از ریچ اسنیپت در قالب کادر جستجو نمایش داده می شود و به کاربران اجازه می دهد بدون این که وارد سایت شوند در کادر مربوطه موضوع مورد نظر را سرچ کنند و بهترین نتیجه را انتخاب کنند. سایت هایی مثل یوتیوب و آپارات نمونه ای از این سایت ها هستند.

نمونه ای از اسکیما در سایت آپارات

سایت های بزرگ و پر بازدیدی مثل سامسونگ و اپل که سایت های فروشگاهی محسوب می شوند از ریچ اسنیپت قیمت در نتایج جستجوی خود استفاده می کنند. به این ترتیب قیمت یک نوع از محصولاتشان پایین عنوان در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود.

بهبود سئو فروشگاه اینترنتی با اسکیما قیمت گذاری

تمامی این موارد در مجموع باعث بالا رفتن نرخ کلیک(CTR) و افزایش ترافیک و بازدید سایت شده و اگر سایت مذکور محتوای خوبی هم داشته باشد، زمان ماندگاری کاربر افزایش یافته و نرخ پرش کاهش می یابد.

نکات مهم در مورد اسکیما(Schema)

  • اطلاعاتی مانند تصاویر، تاریخ انتشار، نویسنده، آخرین ویرایش و… که توسط اسکیما کد گذاری شده اند، برای گوگل قابل شناسایی هستند
  • استفاده از اسکیما باعث بهبود سئو سایت بویژه سئو فروشگاه اینترنتی می شود
  • نشانه گذاری استاندارد باعث افزایش نرخ کلیک می شود
  • اسکیما بانث ریت را کاهش می دهد
  • تعداد ستاره ها در صفحه نتایج، میزان رضایت کاربر از محتوای سایت شما را نشان می دهد
  • در سایت های وردپرسی می توانید افزونه WP Schema Pro را دانلود و از قسمت داشبورد نصب و فعال کرده و با انتخاب صفحه مورد نظر، نشانه گذاری اسکیما را انجام دهید

گام چهارم: سئوی تکنیکال

سئوی تکنیکال یا سئوی فنی همان طور که از نامش پیداست، امور فنی و تخصصی سایت را در بر می گیرد. همان طور که می دانید سئوی سایت به دو دسته سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم می شود.

سئوی خارجی تمام کارهایی است که بیرون از سایت انجام می دهیم تا رتبه سایت در موتورهای جستجو افزایش یابد مثل بک لینک سازی. اما سئوی داخلی شامل فعالیت هایی است که درون سایت انجام می شود و مهم ترین آن ها تولید محتوا و البته سئوی تکنیکال است.

از آنجایی که سئوی تکنیکال زیر بنای یک سایت را تشکیل می دهد، اهمیت ویژه ای برای یک وب مستر به ویژه در سئوی فروشگاه اینترنتی دارد. در واقع اگر این بخش کار لنگ بزند تمام تلاش های شما در تولید محتوا و لینک سازی بی فایده خواهد بود. چون اصلا توسط ربات های گوگل دیده نمی شوند!

سئوی تکنیکال شامل چه عناصری است؟

  • سرعت سایت
  • تهیه نسخه ریسپانسیو
  • تهیه نقشه سایت
  • محتوای تکراری
سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهم ترین موارد در سئو فروشگاه اینترنتی به حساب می آید. چون هر یک ثانیه تاخیر در بارگذاری یک صفحه به معنی از دست رفتن یک مشتری و کاهش یک درصد از فروش یک سایت فروشگاهی است. تحقیقات نشان داده مناسب ترین زمان برای  بارگذاری صفحات سایت ۳ ثانیه است و اگر بیش تر از این طول بکشد کاربر به سرعت سایت را ترک می کند.

تصور کنید یک مشتری وارد سایت شما می شود و قصد خرید دارد. حالا اگر او برای دیدن عکس محصول مورد نظر بیش از حد معطل شود به نظر شما فرایند خرید را تا انتها ادامه می دهد یا عطای این کار را به  لقایش می بخشد؟! این مسئله در زمینه پرداخت و تکمیل فرایند خرید هم صدق می کند و اعتماد کاربر به سایت شما را خدشه کار می کند.

بنابرین مهم ترین اقدامی که باید به عنوان یک وب مستر در راستای سئو فروشگاه اینترنتی خود انجام دهید، بهبود سرعت سایت و افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت و تصاویر محصولات است. در ادامه اقداماتی که باید در این زمینه انجام دهید فهرست شده است.

  • در روند طراحی سایت استفاده از قالب ها را کاهش دهید
  • از ابزارهای بهینه سازی تصاویر مثل فوتوشاپ استفاده کنید
  • حجم تصاویر را تا جایی که به کیفیت آسیب نزند، کاهش دهید و به کمتر از ۱۵۰ کیلو بایت برسانید
  • ریدایرکت ها را تا جایی که امکان دارد کاهش دهید
  • کش مرورگر را فعال کنید، این کار باعث می شود بسیاری از منابع سایت در اولین بازدید به صورت خودکار ذخیره شده و در بازدید بعدی نیاز به بارگذاری مجدد نداشته باشد.
  • از روش نمایش محتوا بر اساس اولویت استفاده کنید تا ابتدا متن شما نمایش داده شود و بعد تصاویر، ساید بار و سایر بخش های جانبی بارگذاری شود
  • اگر سایتتان را خودتان راه اندازی کرده اید در پنل کاربری نسخه PHP را روی بالاترین نسخه یعنی ۷ قرار دهید
  • با استفاده از تکنولوژی GZIP عمل فشرده سازی فایل ها را فعال کنید
  • از CDN یا شبکه تحویل محتوا استفاده کنید تا سایت شما در کش یک سرور جهانی ذخیره شود و زمان بارگذاری کاهش یابد
  • اگر سایت پر بازدیدی دارید بهتر است از چند هاست در نقاط مختلف استفاده کنید تا سرعت برای همه کاربران افزایش یابد
  • سرور اختصاصی امکانات سخت افزاری و پهنای باند بالایی دارد و سرعت بارگذاری سایت را افزایش می دهد
تهیه نسخه ریسپانسیو

دیگر نیازی به توضیح نیست که در چند سال اخیر چقدر استفاده از موبایل افزایش پیدا کرده و خیلی از جستجو ها در فضای وب با استفاده از گوشی موبایل انجام می شود. بنابرین اگر به دنبال سئو فروشگاه اینترنتی خود هستید باید وب سایت خود را با گوشی موبایل سازگار کنید. ریسپانسیو و واکنش گرا بودن سایت به این معنی است که در تمام دستگاه ها از جمله دسکتاپ، تبلت و موبایل یکسان عمل کرده و استفاده از آن برای کاربر راحت باشد.

یکسان بودن کادر ها و نمایش کامل تصاویر و نوشته ها در گوشی موبایل یکی از مهم ترین کارها در سئو سایت فروشگاهی محسوب می شود و به موبایل فرندلی بودن سایت بستگی دارد.

تهیه نقشه سایت

یکی دیگر از راه های بهبود سئوی سایت به خصوص سئو فروشگاه اینترنتی، تهیه نقشه سایت است. نقشه سایت(sitemap) تمام اطلاعات مربوط به آدرس های سایت، بروز رسانی های صفحات و محتواها، اهمیت و ارتباط صفحات با یکدیگر، ایجاد صفحات جدید و تغییرات در صفحات قدیمی را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد و باعث می شود صفحات سایت بهتر و سریع تر ایندکس شوند و سئوی سایت بهبود یابد. به عبارت دیگر نقشه سایت، نقشه راه گوگل است.

کاربرد نقشه سایت در بهبود سئو فروشگاه اینترنتی

این نکات را به خاطر بسپارید

  • نقشه سایت را در گوگل سرچ کنسول و وبمستر تولز ثبت کنید
  • آدرس نقشه سایت را در فایلtxt قرار دهید.
  • فقط صفحات مهم که می خواهید گوگل زودتر ایندکس کند را در نقشه سایت قرار دهید
  • در سایت های وردپرسی در بخش تنضیمات افزونه یواست سئو، وارد تب Features شوید و گزینه نقشه سایت را فعال کنید
  • صفحات بایگانی، صفحات حاوی محتوای تکراری، صفحات ریدایرکت شده، یو آر ال های کامنت ها و اشتراک گذای مطالب را در نقشه سایت قرار ندهید
محتوای تکراری

یکی از بزرگ ترین مشکلات در سئوی یک سایت بویژه سئو فروشگاه اینترنتی، بحث وجود محتوای تکراری یاduplicate content  است. چرا که تعداد صفحات در سایت های فروشگاهی بسیار زیاد است و مدیریت این تعداد صفحه کار سختی است.

در سایت های فروشگاهی ۲ نوع محتوای تکراری وجود دارد. یک مورد وقتی است که یک محتوا کاملا از یک سایت دیگر کپی شده باشد. مورد دوم هم مربوط به تکراری بودن محتوای صفحات داخلی سایت است. حالا راه حل چیست؟

طبیعی است که فروشگاه های آنلاین اطلاعاتی را در مورد محصولات در سایت خود قرار می دهند که تولید کننده محصول ارائه کرده است. در واقع این اطلاعات همان توضیحات و دستورالعمل های استفاده از آن محصول است و نمی توان آن ها را تغییر داد.

در این موارد دیجی کالا یک الگوی خوب است که پیش روی ما قرار دارد. این سایت علاوه بر بیان مشخصات محصول یک بخش نقد و بررسی هم برای محصولات ایجاد کرده که همین کار ساده باعث ایجاد یک محتوای جدید و منحصر به فرد می شود.

شما هم می توانید از روش های مشابه استفاده کنید و حتی از کاربران بخواهید نظرات و تجربیات خودشان در مورد محصولات را با شما به اشتراک بگذارند. همچنین از ایجاد بخش پرسش و پاسخ هم غافل نشوید.

علاوه بر محتوای تکراری خارج از سایت، ممکن است با مشکل محتوای تکراری صفحات داخلی سایت هم روبرو شوید که سئو فروشگاه اینترنتی شما را با مشکل جدی رو برو می کند. البته این مشکل هم راه حل دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

مشکل محتوای تکراری صفحات داخلی سایت چطور بوجود می آید؟

  • یک محصول به دلیل نزدیکی و تشابه به دو دسته بندی، در هردو دسته بندی قرار بگیرد
  • ایجاد آدرس های جداگانه برای هر ویژگی محصول مثل اندازه، رنگ و…
  • سایت دارای دو نسخه با www و بدون www است در حالی که در هر دو نسخه یک محتوای یکسان وجود دارد. نسخه های http  و https هم همین شرایط را دارند.

چطور مشکل محتوای تکراری را حل کنیم؟

  • استفاده از تگ rel=canonical
  • استفاده از گوگل سرچ کنسول
  • انجام ریدایرکت ۳۰۱

تگ کنونیکال

تگ کنونیکال به شما کمک می کند به گوگل نشان دهید از بین دو یا چند صفحه مشابه و تکراری کدام یک برای شما مهم تر است و باید در صفحه نتایج نشان داده شود. با این کار گوگل صفحات مشابه را به صفحه مورد نظر ما هدایت می کند. در سایت های وردپرسی به کمک افزونه یواست سئو و در قسمت تنظیمات پیشرفته این افزونه،  به راحتی می توان در باکس مربوطه برای هر صفحه تگ کنونیکال تعریف کرد.

تگ کنونیکال

۲ اشتباهی که در استفاده از تگ کنونیکال نباید مرتکب شوید!

  • اگر فقط آدرس صفحه اصلی به عنوان کنونیکال تمام صفحات تعریف شود،در واقع شما این پیام را به گوگل می دهید که تمام صفحات تان کپی صفحه اصلی است و گوگل  فقط صفحه اصلی را ایندکس می کند و سایر صفحات را از لیست ایندکس خارج می کند به همین راحتی!
  • در صورتی که برای یک صفحه دو یا چند تگ کنونیکال تعریف کنید، ربات های گوگل فقط اولین تگ را می پذیرند. حتی ممکن است هیچکدام را نپذیرند!

استفاده از گوگل سرچ کنسول

علاوه بر استفاده از تگ کنونیکال برای از بین بردن مشکل محتوای تکراری و بهبود سئو فروشگاه اینترنتی، می توانید در سرچ کنسول گوگل و در تنظیمات URL Parameter، پارامترهای تکراری را اضافه کنید و مشخص کنید که می خواهید گوگل چه تصمیمی در مورد آن ها بگیرد.

انجام ریدایرکت ۳۰۱

به کمک ریدایرکت ۳۰۱ شما می توانید کاربران و موتورهای جستجو را به صورت دائمی از یک  آدرس به یک آدرس دیگر منتقل کنید. در این روش تمام اعتبار صفحه قدیمی هم به صفحه جدید منتقل می شود. در این حالت می توانید صفحات تکراری را به صفحه اصلی ریدایرکت کنید.

شما با این ترفند در واقع با یک تیر دو نشان می زنید! هم از شر محتوای تکراری خلاص می شوید  و هم ارزش صفحه اصلی و رتبه آن در نتایج جستجوی گوگل را افزایش می دهید. همچنین اگر ارائه محصولی را در سایت تان برای همیشه متوقف کرده اید، می توانید لینک آن را به یک محصول جدید و مشابه ریدایرکت کنید.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که فقط محتوای کپی و تکراری نیست که به سئو فروشگاه اینترنتی شما لطمه می زند، بلکه محتوای ضعیف و سبک هم می تواند برای سایت فروشگاهی شما یک نقطه ضعف بزرگ به حساب بیاید.

بنابرین سعی کنید محتواهای عمیق و طولانی تری بنویسید. پیش تر در مورد روش های تولید محتوا توضیح دادیم. همچنین اگر سایت شما از نوع وردپرسی است، افزونه WP Word Count را نصب کنید و تعداد کلمات تمام پست های سایت را ببینید تا بتوانید پست های ضعیف و کوتاه را شناسایی نمائید.

ریدایرکت ۳۰۱

گام پنجم: بک لینک سازی

تمام گام های بالا را برای بهبود سئو فروشگاه اینترنتی خود اجرا کرده اید؟! به شما تبریک می گویم. اما باید بدانید این پایان کار نیست. هنوز یک گام مهم باقی مانده است. گام اخر یعنی بک لینک سازی!

کافی است نگاهی به بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر و آگهی های پرشمار تلویزیونی در میان برنامه های پرطرفدار بیاندازید تا متوجه اهمیت تبلیغات در شناساندن برند ها و کسب و کار ها به مشتریان شوید.

در مورد سایت و فروشگاه های آنلاین این تبلیغات در قالب لینک سازی انجام می شود. کافی است کاربران در سایت های مختلف به برند شما اشاره کنند و محصولات و خدمات شما را به دیگران پیشنهاد دهند تا حجم زیادی از بازدیدکننده و ترافیک راهی سایت شما شود و رتبه تان در گوگل بهبود یابد.

دو نکته مهم در بک لینک سازی این است که لینک ها باید از سایت های مرتبط و معتبر باشد تا سئو فروشگاه اینترنتی شما بهبود یابد.

روش های متداول بک لینک سازی

  • در سایت های مرتبط دنبال لینک های شکسته و خراب بگردید و با ارسال ایمیل آن ها را از وجود این لینک ها مطلع کنید، سپس از آن ها بخواهید لینک شما را جایگزین لینک شکسته خود کنند. می توانید از ابزار Broken Link Checker برای پیدا کردن لینک های شکسته استفاده کنید.( لینک های شکسته لینک هایی هستند که کاربر با کلیک کردن روی آن ها به مقصد مورد نظر نمی رسد و با خطا مواجه می شود.)
  • در وبلاگ های مرتبط با موضوع سایت خودتان پست مهمان منتشر کنید
  • فعالیت در فروم ها با انتشار پست و لینک سازی
  • سایت هایی که به نام برند شما اشاره کرده اند را پیدا کنید و به صورت محترمانه از آن ها بخواهید که لینک شما را در سایت خود قرار دهند
  • محصولات خود را به صورت رایگان در اختیار بلاگر ها قرار دهید و از آن ها بخواهید ضمن نقد و بررسی آن محصولات به سایت شما لینک بدهند.

بک لینک سازی

در پایان

اگر این مقاله را تا انتها دنبال کردید به شما خسته نباشید می گویم و از صبر و حوصله تان تشکر می کنم. سعی ما این بود تمام نکاتی که برای سئو فروشگاه اینترنتی به آن نیاز دارید را بررسی کنیم.

اما باید بدانید همه چیز در میدان عمل مشخص می شود. چرا که سئو یک فرایند مستمر و زمان بر است و صد البته به تخصص و دانش نیاز دارد. بنابرین اگر می خواهید یک کار حرفه ای انجام دهید و به نتیجه مطلوب برسید باید از یک متخصص سئوی سایت مشاوره و کمک بگیرید. در پایان اگر نظر و پیشنهادی دارید حتما با ما در میان بگذارید.

 

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بهینه سازی تصاویر
    سئو تصاویر:۶ گام کلیدی در بهینه سازی تصاویر سایت

    232 بازدید

  • سئو وردپرس با افزونه یواست
    آموزش رایگان سئو وردپرس (آپدیت ۲۰۲۰)

    252 بازدید

  • آموزش ساخت یک لینک
    آموزش ساخت بک لینک + (الگوریتم پنگوئن)

    245 بازدید

  • ریدایرکت 301
    ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟ ۲ روش انجام ریدایرکت ۳۰۱

    210 بازدید

  • متن جایگزین تصویر (Alt text)
    متن جایگزین تصویر چیست؟ ۱۰ نکته ساده برای نوشتن (Alt text)

    258 بازدید

جدید تر آموزش رایگان سئو وردپرس (آپدیت ۲۰۲۰)
قدیمی تر سئو تصاویر:۶ گام کلیدی در بهینه سازی تصاویر سایت

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

آموزش سئو
  • بهینه سازی تصاویر سئو تصاویر:۶ گام کلیدی در بهینه سازی تصاویر سایت
  • آموزش سئو فروشگاه اینترنتی آموزش رایگان سئو فروشگاه اینترنتی در ۵ گام +[نکات تکمیلی]
  • سئو وردپرس با افزونه یواست آموزش رایگان سئو وردپرس (آپدیت ۲۰۲۰)
  • آموزش ساخت یک لینک آموزش ساخت بک لینک + (الگوریتم پنگوئن)
  • ریدایرکت 301 ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟ ۲ روش انجام ریدایرکت ۳۰۱
  • متن جایگزین تصویر (Alt text) متن جایگزین تصویر چیست؟ ۱۰ نکته ساده برای نوشتن (Alt text)
  • لیست بهترین ابزارهای رایگان سئو ( ۶۰ ابزار رایگان سئو )
  • محتوا پادشاه است چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟ + تکنیک های ۲۰۲۰
  • بک لینک سازی آموزش performance (پرفورمنس) گوگل سرچ کنسول
  • انکرتکست چیست؟ انکر تکست Anchor Text چیست؟ انواع انکر تکست را می شناسید؟!
© 2021 وب آموزان. تمامی حقوق محفوظ است
keyboard_arrow_up